![]() |
Høje, spidse tårne samt søjler |
Det var også i denne by, at han gav sig i kast med det enorme kirkebyggeri, La Sagrada Familia, som han overtog ledelsen af i 1883. Her var kun krypten færdig, og der var derfor nok at tage fat på for kunstneren. Byggeriet fik en del gotiske præg fra Middelalderen, blandt andet de høje, spidse rum (tårnene) og spidsbuerne, mens søjlerne fra Antikken ligeledes satte sig præg på byggeriet. Dette underbygger blot det faktum, at vi befinder os i historicismen, hvor man netop blandede stilarterne fra de forskellige perioder. Kirken er dog samtidig tydeligt påvirket af jugendstilen, hvor man blander geometri med naturens former.
Udspændte torve med sandsække |
![]() |
Detaljeret facade |
Gaudi var dog ikke en frembrusende mand, som jagtede anerkendelse for sin arkitektoniske formåen. I stedet trak han sig tilbage i Elfenbenstårnet i La Sagrada Familia, hvor han heller ikke mødtes med andre kulturpersonligheder. For ham var det vigtigere, at alle fik et tilhørsf
orhold til kirken, hvorfor han, når han manglede penge, gik på indsamlingstogt blandt de lokale borgere. Dermed takkede han også nej til større rigdomme, som byens højere mænd uden tvivl gerne havde skænket både ham og kirken. At Gaudi ikke ønskede fokus på luksus og dyre, materielle goder ses endvidere ved, at han flere gange brugte glasskår og flisestumper.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar